
Remélem sokan olvastátok, a használt órák árazásáról szóló cikkemet, mert ez az írás most annak a folytatása lesz. Ott sok segítséget adtam és nézőpontot felsoroltam, amik alapján eladók és vásárlók egyaránt ki tudnak jutni az óra árazás útvesztőjéből. Ebben a cikkben más aspektusból vizsgáljuk meg a vásárlást, viszont az ott felsorolt alapelvek szorosan illeszkednek ehhez a témához is. Ne lepődjetek meg, ha ismétlődésbe botlotok, viszont minden kérdéskörben itt már konkrét állásfoglalást, véleményt fogtok kapni arról, szerintem mi alapján válik egy óravásárlás sikeressé. Elsősorban segítő kezet szeretnék nyújtani, hogy jól válassz, amikor órát szeretnél magadnak, és szeretném hinni, hogy minimalizálni tudom a csalódás faktort azoknak, akik elolvassák ezt a passzust is. Vagyis pontosabban ezt a sorozatot, mert három részbe csomagoltam a megfejtést. Vágjunk bele és nézzük meg mi befolyásol minket leginkább vásárlókat és, hogyan kellene ezeket jól használni.
Érzelem, racionalitás, és trendek
Szinte semmit nem veszünk érzelmek nélkül, ez nincs másképp egy óra esetében sem. Az érzelmeinkre lehet, és jó is hagyatkozni, de sokszor ezt az emóciót befolyásolja egy adott márka, vagy egy konkrét típus körülötti hype, egy márka történelme, vagy csak egy jól elkapott marketing fogás, ami beépül a tudatalattinkba. Így az érzelmeink összemosódnak az aktuális trendekkel. Fontos a vásárlás előtt tisztázni magunkban, miért is szeretnénk azt az órát, amit kinéztünk. Sokkal könnyebb úgy nekiindulni a keresésnek, ha megfogalmazzuk a motivációnkat. Egyszerűbben ezt úgy írhatom le, hogy első lépésben van ami tetszik, és van ami nem, ez az érzelmi, hype része, és van a miért része, ez pedig maga a racionalitás, motiváció.

Ha megvan mi tetszik egyszerűen tegyük fel magunknak ezeket, és az ehhez hasonló kérdéseket:
– Befektetésnek veszem, vagy csak szimplán saját örömömre?
– Gyűjteményembe helyezném el ,vagy ajándéknak szánom?
– Napi használatra kell, vagy csak alkalomra?
– Illik a stílusomhoz, fel tudok mellé öltözni?
Mind-mind olyan kérdések, amik segítenek eldönteni mit válasszak. Amit én mondok szimplán annyi, hogy a márka, vagy típus kiválasztásnál jó hallgatni az érzelmeinkre, de a konkrét keresésnél, és a vásárlásnál vegyük figyelembe a motivációnkat is.
De nézzünk erre egy konkrét példát:
Akarok venni egy Omega Bond órát. Csak a klasszikus kék lünettás változat tetszik, ilyet szeretnék (érzelem). Viszont beleütközöm egy problémába, ugyanis van automata és quartz verzió is. Miden nap akarom hordani, erre mind kettő alkalmas. A quartz olcsóbb, az automata tartósabb (racionalitás). Ha a quartzot veszem onnan már csak egy lépés árban majd az automata és ugyanúgy néz ki, ugyanannyira tetszik (érzelem+racionalitás), de ha az automatát veszem talán tovább meglesz, és könnyebben is szállok ki belőle, ha el akarom adni, ráadásul úgy állok, hozzá, hogy az mégis trendibb (racionlitás+érzelem). Így a végső döntés ismét érzelmi és ésszerű döntés is lesz egyben, és erre kell törekedni, ez a jó irány.
A mai divatról hosszasan lehetne beszélni, az órák fejlődésének iránya viszont nem mindig egységes, márkánként változhat. Csak úgy, mint a saját hozzáállásunk egy-egy új irányzathoz. Semmiképp nem ajánlatos bedőlni a hangzatos marketing szövegeknek főleg, ha addig ismeretlen márkával találkozunk, amiről semmit nem tudunk. A szerencsénk annyi, hogy mi most a használt piacról beszélünk, ahova mire egy új márka, vagy típus bekerül addigra csomó tapasztalat összegyűlik a neten róluk, ajánlatos ránézni pár órás fórumban, facebook csoportban a visszajelzésekre az adott típusról.

Vannak viszont általános tendenciák, amik mindenképp hatnak ránk. Az egyik ilyen mostani trend például, az egyre nagyobb óratokokat támogatja, (egyébként ez már kezd megfordulni) ennek hatására hajlamosak vagyunk számunkra előnytelen méretet választani. Persze én nem vagyok nagy divatguru, de azért az látványos, hogy egy 44mm-es óra egyszerűen nem áll jól, vagy egy nagyon vastag óratok pedig szimplán ronda egy vékonyabb csuklón. Szóval csak óvatosan a trendekkel. Tényleg az a legjobb, ha valahogy összetudjuk mixelni az érzelmeinket, és a trendeket, majd ezt valahogy kívülről nézve racionálisan választunk. Az óra maradjon meg szenvedélynek és persze nem mindig kell mindig a vásárlást ennyire komolyan venni, vagy rágörcsölni. Az viszont biztos, hogy az említett három tényezővel jobb tisztában lennünk, ha már csak elgondolkozunk rajtuk közelebb leszünk a megoldáshoz. Közelebb az okos, vagy inkább úgy mondom, a tudatos vásárláshoz.
Ezzel vége az I. résznek, hamarosan jön a II. rész, benne a megfelelő eladó kiválasztásával.