Gondolom sokan olvastátok már különböző portálokon a cikket (amit nem fogok ide belinkelni), hogy nagy a baj Svájcban, mert az apple watch lenyomta az egész svájci óraipart. Nem szoktam ilyesmivel foglalkozni, de a cikkek sorozatánál, amit minden nagyobb itthoni portál is lehozott, már annyira sok butaságot hordtak össze az emberek a kommentekben, és mivel maguk a cikkek is mentesek voltak mindenféle objektivitástól, ezért úgy éreztem muszáj lenne helyretenni ezt.

Először is. A legfontosabb, hogy a hasonlítás ebben az esetben irreleváns. Nem összehasonlítható a két “termék”. Ha az apple watchot azért vennék az emberek, hogy azon mérjék az időt, és ezzel betennének az egész óraiparnak, akkor már a mobiltelefonok megjelenésével, több mint 20 éve csődbe ment volna minden svájci, és nem svájci óragyártó, de nem ez történt. Egyszerűen másra használjuk a kettőt, egy közös van egyedül bennük, hogy mindkettőt a kezünkön hordjuk. Gondolkodtam rajta milyen hasonlatot hozzak, de a legjobb talán az lenne, ha írnánk egy Tesla vs. Motorosok cikket. Lenne értelme? Semmi. A Teslák megjelenésével nem hinném, hogy csökkent volna a motorosok száma, és hogy a motoros cégek a Tesla miatt mennek majd tönkre. Egy a közös, a két “termék”-ben, egy úton mennek. Egy motoros is vehet Teslát, és igen egyszerre csak az egyikkel tud majd száguldozni, viszont a Teslás is szeretheti a motorozást, nem biztos, hogy feladná annak élményét, csak mert van egy szuper autója. Szóval ez az alapgondolat, hogy két egymástól különböző terméket akarunk összemosni, amiknek más a funkciójuk.

Másodszor, a cikkek egy kutatásokat végző magán cég adatai, kimutatásai alapján születtek. Ez a cég a brit Strategy Analytics, ezen belül pedig a szerző Neil Mawston, aki a cég ügyvezető igazgatója. Magáról azt írja, a globális mobiltelefon trendek elismert személyisége. Ehhez akkor biztos ért is, mármint a telefonokhoz. Szóval a kutatás szerint míg az apple 36% több órát adott el 2018-hoz képest, addig az egész svájci óraipar magához képest 13%-al kevesebbet 2019-ben. A teljes kutatási anyaghoz regisztrálni kell, de ezt nem hiszem, hogy bárki is megtette. De, ami biztosnak látszik, hogy a számok, legalábbis svájci óra szinten, nem stimmelnek, vagyis nem úgy, ahogy az logikus lenne. A Svájci Óraipari Szövetség oldalán ott figyelnek a valós számadatok. És mit találunk ott? Hogy 2018 és 2019-ben közel ugyanannyiért adtak el órákat, sőt 0,7%-al többért, mint 19-ben. Mielőtt bárki azt gondolná biztos ők csalnak elmondom, hogy például 2016-ban valóban volt egy majdnem 10%-os csökkenés, ami szintén ott van az oldalon. De most jön a csavar a történetben. Az eredeti cikkben, kutatásban 21 millió egységet nevez meg a szerző, a 2019-re vonatkozó svájci órák eladásából. Vagyis 21 millió darabot adtak el a 2018-as 24 millióhoz képest. A Svájci Óraipari Szövetség viszont 21 millió svájci frankot jegyez, és nem darabszámmal számol. Azt hiszem ez picit ésszerűbb összehasonlítás. Magyarul lehet, hogy csökkent a svájci órák eladásának darabszáma, de a piacon az eladási érték a mérvadó, ami viszont nem csökkent 2018-hoz képest. De nem meglepő, hogy a svájciak jobban tudják hogyan kell “mérni”, mint a brit tudósok. Ezt megtalálni egyébként nagyjából 5 percet vett igénybe, pár újságíró is megtehette volna, mielőtt clickbait cikket ír a semmiről.

Nem azt mondom, hogy nem csökkenek az eladások és nem állítom, hogy az analóg órák 2-300 évig még ott lesznek a karunkon, mert ez egyáltalán nem biztos. Viszont az szomorú, hogy ennél jóval nagyobb blődségeknek is bedőlünk, és megosztjuk, kommentelünk mindenféle utánanézés nélkül mindenre. Az óra szenvedély, az óra érték, az óra befektetés, az óra generációkon átívelő emlék. Az okosóra praktikum, kényelmi megoldás, értéket vesztő, lecserélendő eszköz, amit szintén lehet szeretni, de sosem lesz szenvedély, érték, emlék. Így még egyszer leírom, ne hasonlítsunk össze egymástól eltérő dolgokat, inkább használjuk mind két vívmány úgy, hogy akár egymástól függetlenül, párhuzamosan alkalmazzuk, és szeretjük őket.
